onsdag 17 juli 2019

Fasta

Nu har jag gjort en 48 timmars fasta. Det gick men jag hade nog velat fasta lite längre än så....
Varför? Urtidsmänniskan dog inte av att vara utan mat i både en och flera dagar, evolutionen har gjort att vi överlever utan mat ganska länge och till och med blir mer skärpta och kreativa av att fasta. Annars hade människoarten dött i grottorna. 
Jag bestämde mig att försöka vattenfasta i fyra dagar eller så länge det funkade. Jag drack en kopp kaffe på morgonen och sedan ca 2,5 dl buljong två gånger dag ett. Däremellan blev det bubbelvatten. Jag blev hungrig eller fick sug efter något, lite då och då men det gick över fort. 
Dag två började med en kortare löprunda som faktiskt gick lite snabbare än vad jag brukar springa. En kopp kaffe, sedan till jobbet.
På jobbet flöt det på fram till eftermiddagen med bara vatten, sedan smög sig huvudvärken på. När jag kom hem drack jag buljong igen och tog lite extra salt. Det hjälpte inte så efter ett par timmar bestämde jag mig för att äta igen. 

Stekt ägg och bacon med en svampröra. Jättegott.
Lärdomar....ja jag kommer att göra det igen för jag tror verkligen att det tillför kroppen en massa positiva saker.
Jag ska då försöka göra så jag slipper huvudvärken som kan bero på saltbrist. 
Kör på några veckor nu med bara 24-timmars fasta lite då och då istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar