lördag 7 mars 2015

Intervall och Working Equitation

Fredagen började med intervaller, äntligen. Har inte sprungit intervaller sen typ Jesus föddes. Det blev 10 st 30/30 dvs 30 sekunder snabbt och 30 sekunder vila. Tanken var att vilan skulle vara lugn jogg men det orkade jag bara de tre första intervallerna sedan blev vilan hälften gång hälften jogg. Jag orkade i alla fall hålla ihop alla tio intervaller där den första gick i 4:52 tempo och den sista i 4:32 tempo, bra jobbat. Längtar redan till nästa pass.

På kvällen åkte jag och ponnyn på en träningstävling i WE, vi red teknik-delen. Vi hade kunnat rida speeden också men jag valde att gå på bron istället. När vi kom dit skrittade vi fram en 15-20 minuter på en skogsväg. Helt själva var vi och ponnyn var lite spänd han tycker inte riktigt om att vara själv ute i skogen.




På väg tillbaks till ridhuset möte vi en annan häst och då ville ponnyn vända och följa med den hästen istället. Kul. Vi kom i alla fall tillbaks till ridhuset och kunde värma upp samtidigt som jag skulle lära mig banan, 13 hinder, svårt att lära sig på så kort tid men på något sätt gick det. Vi började,

Repgrind - misslyckades, kunde öppna och gå igenom sedan kunde vi inte stänga
Bro - misslyckades totalt, ponnyn gick inte ens nära
Klocka - sådär, ponnyn hade alldeles för bråttom (olydnad)
Lans - gick ganska bra om än vingligt, ponnyn ville inte riktigt gå nära verken lans-tunnan eller gåsen, men vi lyckades trots allt, till och med att fånga ringen
Enkelslalom - gick jättebra, bra takt
Tre tunnor - Super
Bom - Jättebra
Mugg - Lite sen halt men det gick
Parallellslalom - Bra, jämna bågar
Hoppa - Herre gud vad bra det gick
Fållan - Bra, något tveksamt dock
Bord - Så där, ponnyn ville inte riktigt gå nära men jag nådde kannan ändå
Repgrind - Totalt misslyckat


Ganska förväntat resultat, finns en del att öva på. Istället för att köra speeden valde jag att gå på bron. Efter lite draghjälp av en annan häst kom vi tillslut över och ponnyn fick gå fram och tillbaks över bron flera gånger. 

Lasta, hem till stallet, packa ur, fixa ponny, hämta mat, hem. Härlig dag.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar