fredag 19 december 2014

Working Equitation-Grinden

Jag och ponnyn har ju tänkt att vi ska ut och tävla i WE nästa år. Jag har börjat träna för det med att ta lektioner för ett par instruktörer. Jag övar också på de olika hindren och nu i veckan tog vi grinden. Den har varit lite lurig, Vi öppnar, går in och igenom och när vi ska backa och stänga så vrider ponnyn sig ut från grinden och jag har inte kunnat stänga.........
I höstas var jag på en WE-kurs på Sydslättens Ryttarförening och fick då veta att jag (och min sits) vände mig mot hinderstödet och tittade på det när jag skulle stänga grinden. Det fick till följd att mina höfter och sitben påverkade ponnyn åt motsatt håll och han trodde att jag menade att han skulle rygga från hindret. Så det kan bli, men det är svårt att vrida sig "på fel håll" men när jag gör det kommer vi rätt. Så enkelt men ändå så svårt...........

Här rider vi fram för att öppna grinden, helt rätt läge
 
Vi har öppnat och går igenom
 
Nästan en liten framdelsvändning för att komma parallellt med grinden

Perfekt utgångsläge, nu gäller det att hålla tungan rätt i mun, här ska jag vrida min vänster höft lite bakåt samtidigt som vi ryggar
 
Det gick bra men vi ryggade lite för långt, jag fick helt enkelt inte igenom halten
 
Vi går fram lite och stänger grinden
Foto: Dottern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar