måndag 4 maj 2015

Körkort och tävling

Förra veckan tog sonen körkort, jag var inte sämre utan jag tog också körkort. Äntligen fick jag B96.
Jag fick börja med en liten säkerhets-kontroll, bara bromsprov och kontroll av lasten. På eget initiativ kollade jag blinkers och bromsljus också. Det gick bra, var lite nervös. Sedan körde jag en sväng i stan, in i ett villa-område där jag skulle backa runt ett hörn. Det är jag ganska bra på men tyvär var det en sop-bil i vägen så jag fick fortsätta till en T-korsning för att vända. Jag är urkass på att backa rakt och det var jag nu med.....det blev vingligt och jag fick börja om ett par gånger. Skitdåligt gick det, det tyckte uppköraren också men jag lyckades ändå med uppdraget, jag vände. Jag tänkte att jag blir nog inte kuggad direkt utan att jag skulle nog få en chans till. Vi körde runt i stan ett tag sedan in bland villor där jag återigen skulle vända i en T-korsning. Denna gången gick det lite bättre men bra var det inte........Efter ett tag körde vi tillbaks till planen. Jag tänkte för mig själv att även om backandet var dåligt så lyckades jag att vända och allt det andra hade jag ju klarat så han skulle nog inte kugga mig men just där visste jag inte hur tuff "min uppkörare" var. När vi kom tillbaks fick jag i uppdrag att backa in släpen i en ruta för att parkera och ställa bilen i rutan bredvid. Jag var nu ganska nervös men satte både släp och bil helt perfekt. Vilken avslutning. Jag fick mitt körkort:)
 
Två dagar senare var det dax för tävling, dottern tävlade i en lag-tävling, knock-out dressyr och jag körde dit........

Dottern värmde upp sig själv och ponnyn, hon tyckte att han var stel och trodde inte det skulle gå något vidare. Ibland är det så, ponnyn hade inte sin bästa dag. Dottern tog det med ro och gjorde sitt bästa.




Dottern fick drygt 60% och det var ju bra trots att ponny hade en dålig dag. Tyvär åkte laget ur serien men alla verkade ändå ganska nöjda.


När vi kom hem tänkte vi att ponnyn skulle få värma sin stela kropp i solariet.
Han tyckte det var jätteläskigt och gick där ifrån. Vi försökte gå in ett par gånger men nej han ville inte det.

 
 
Dagen blev i alla fall bra och vi åkte hem och åt en god middag. 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar